W życiu każdego posiadacza domu jednorodzinnego zawsze pojawia się moment,
gdy zaczyna brakować miejsca na wszelkie narzędzia, akcesoria i przybory.
Wówczas rozwiązaniem staje się budowa domku narzędziowego lub – co jest lepszym
wyjściem – wolnostojącego garażu. To drugie rozwiązanie, jako bardziej
kompleksowe, jest najczęściej wybieranym przez inwestorów – w końcu zyskujemy
także bezpieczną przestrzeń dla samochodu. O czym pamiętać, planując budowę
garażu?
Rzeczą oczywistą, której często poświęca się zbyt mało miejsca jest… działka.
Budowa garażu zmienia najbliższe otoczenie domu, nie tylko wizualnie, ale i
funkcjonalnie. Do garażu musimy mieć dojazd, koniecznie utwardzony – niekiedy
zatem okazuje się, że inwestor ma naprawdę małe pole popisu przy wyborze
miejsca. Rozważmy też, czy garaż nie będzie narażony na podmuchu wiatru i nie
jest położony na podmakającym terenie. Sprawdźmy również koniecznie, czy mamy
możliwość doprowadzenia do budynku prądu.
Drugi ważny krok to wybór posadzki. Zwykle ograniczamy się do „surowej” płyty
betonowej, co nie jest najlepszym rozwiązaniem. Beton, szczególnie namoknięty z
powodu zawleczonego przez koła samochodu błota pośniegowego, lubi pękać, co nie
wygląda estetycznie, a dodatkowo może zwyczajnie przeszkadzać w razie większych
ubytków. Rozwiązaniem może być np. posadzka przemysłowa z utwardzaczem,
posadzka epoksydowa lub pokrycie zwykłej wylewki impregnatem. Można pokusić się
o ułożenie płytek gresowych, pamiętajmy jednak wówczas o zastosowaniu kleju
mrozoodpornego.
Sam budynek to zwykle konstrukcja metalowa lub drewniana. Oczywiście, budynek
może być i murowany, jednak ze względu na logistykę takiego przedsięwzięcia,
zwykle wybierają je inwestorzy, którzy równocześnie budują sam dom oraz garaż.
Najprościej natomiast zdecydować się na gotowy garaż modułowy. Ekipa fachowców
postawi budynek z gotowych elementów nawet w dwa dni! Minusem rozwiązań
gotowych jest niewielka elastyczność jeśli chodzi o dostosowanie do naszych
potrzeb. Po prostu – mamy do wyboru kilkanaście gotowych rozwiązań… i to tyle.
Częstym problemem przy garażach gotowych jest niemożność dobrania identycznej
blachodachówki, jak ta, którą wcześniej zastosowaliśmy w domu. A to będzie nas
wizualnie drażnić.
Garaż drewniany daje z kolei duże możliwości dostosowania budynku do własnych
potrzeb – możemy się nawet pokusić o zrobienie „strychu” nad garażem przy dachu
dwuspadowym. Planując powierzchnię pamiętajmy jednak, iż wszystko powyżej 35 m
kw. wymagać będzie pozwolenia na budowę. Rzadko kiedy jednak inwestorzy decydują
się na aż tak wielkie budynki.
Relatywnie sporym kosztem będzie brama oraz wykonanie elewacji – zwykle całość
wymaga tynkowania, by strukturą i kolorem garaż pasował wizualnie do domu. Cena
bramy zależy głównie od jej szerokości. Gdy garaż jest nieogrzewany
(zdecydowana większość przypadków) nie potrzebujemy izolowanych bram czy drzwi.
Same drzwi również mogą się przydać jako alternatywne wejście, podobnie jak i
okno, które dostarczy potrzebnego światła.
Ile to wszystko kosztuje? Gdy uwzględnimy koszt utwardzonego podłoża, samej
bryły budynku z elewacją, bram i okien oraz instalacji elektrycznej – raczej
nie uda się nam zejść poniżej progu 30 000 złotych. Oczywiście, prosty blaszak
czy drewniany, nietynkowany budynek to koszt o wiele niższy, nie warto jednak
oszczędzać na czymś, od czego wymagamy solidności i co stanowi zauważalny
fragment naszego najbliższego otoczenia.