Regularne przeglądy, a także dostarczanie odpowiedniej ilości materiału smarnego oznacza bezpieczeństwo mechanizmów i przełożeń rowerowych. Niestety, gdy zębatki lub piasty nie mają zewnętrznych osłon, są narażone na wnikanie zanieczyszczeń, a także inne czynniki ryzyka. Jak zatem postępować, by uchronić się przed poważniejszą usterką i utrzymać komfort jazdy? Duże znaczenie będzie miał dobry olej do łańcucha rowerowego.
Rodzaje smarów i olejów do łańcucha rowerowego
Zależnie od charakterystyki terenu, w którym rowerzysta realizuje swoją aktywność oraz modelu jednośladu trzeba wybierać odpowiedni olej do łańcucha rowerowego. Często będzie to tradycyjny smar, który jest polecany zwłaszcza do wersji miejskich w stylu retro. Nieco inne rozwiązania ograniczające tarcie i przyspieszone zużycie są rekomendowane do pozostałych typów rowerów. Jednym z głównych czynników wyboru mogą być również konkretne warunki pogodowe. Spośród produktów dostępnych w tej kategorii preparatów można zdecydować się na:
- uniwersalny smar z nanocząsteczkami i fluoropolimerami do różnych zastosowań,
- olej syntetyczny z teflonem do jazdy w suchych warunkach,
- tak zwany mokry smar idealny przy ekstremalnej i skrajnie niesprzyjającej pogodzie,
- olej z dodatkowym barwnikiem do przemieszczania się w warunkach silnego zapylenia.
Niezależnie od wybranej wersji produktu, trzeba pamiętać o systematycznym sprawdzaniu naoliwienia mechanizmów przełożeń w jednośladzie. Sygnałami wskazującymi to działanie będą na przykład wyczuwalny opór przy pedałowaniu lub pojawiający się, nietypowy dźwięk.
Dobry olej do łańcucha rowerowego – na co zwrócić szczególną uwagę?
Zakup wydajnego i sprawdzonego materiału smarnego jest możliwy, dzięki wcześniejszemu zweryfikowaniu kilku, kluczowych cech danego preparatu. Dobry olej do łańcucha rowerowego będzie odznaczał się:
- precyzyjnym oraz skutecznym ograniczaniem tarcia w danych warunkach,
- łatwością aplikacji przez użytkownika,
- wydajnością zastosowania,
- uzupełniającą ochroną przed korozją i ryzykiem poważniejszych uszkodzeń,
- odpychaniem zabrudzeń oraz niektórych zanieczyszczeń z otoczenia.
Należy pamiętać, by przed każdorazową aplikacją takiego środka dokonać szybkiego przeglądu i ewentualnego przeczyszczenia. Następnie wystarczy nanieść tylko jedną kroplę na każdy ze sworzni w łańcuchu. Trzeba też zwrócić uwagę, by przy chwilowym braku albo jako zastępstwo nie stosować stale preparatu WD-40 lub olejów silnikowych. W dłuższym okresie mogą one negatywnie wpływać na stopień wchłanialności i utrzymywania się na powierzchni elementu. Więcej na ten temat znajdziesz na https://antymateria.com/jaki-olej-do-lancucha-rowerowego/