Koło pasowe jest jednym z fundamentów budowy przekładni pasowej, która towarzyszy pasowi napędowym. Koła pasowe dzielą się na jednorowkowe lub kilkurowkowe. Ze względu na swoje zastosowanie i funkcjonalność wykonane są z wysokiej klasy materiałów charakteryzujących się wysoką trwałością i wytrzymałością. Niestraszne są im jakiekolwiek uszkodzenia mechaniczne, ponieważ charakteryzują się wysoką odpornością.
Jaka jest funkcjonalność i zastosowanie kół pasowych?
Koła pasowe jako główną funkcjonalność mają za zadanie przenoszenie mocy, którą wytwarzają paski. Muszą być one bardzo mocne, dlatego materiałem, z którego są wykonane jest wysokiej jakości guma, która ma bardzo wysoką odporność na uszkodzenia mechaniczne i przerwanie ciągłości tworzywa. Dodatkowo posiadają wzmocnienia wykonane z bardzo trwałych drutów, charakteryzujących się wysoka odpornością na złamania. Dla wyższej gwarancji wytrzymałości mogą się składać z kilku warstw tworzywa.
Koła pasowe jako element przekładni mają w swoim towarzystwie również pasy klinowe, które bywają elementem konstrukcyjnym wielu maszyn. Przenoszą duże wartości mocy i są raczej bezawaryjne, co jest bardzo dużym atutem w ich pracy. Koła pasowe przenoszą obroty różnego rodzaju silników do innych podzespołów. Dzieje się to za pośrednictwem paliwa, które jest spalane w silniku. Ujmując to w jednym, krótkim zdaniu: koła pasowe zasilają alternatory, układy wspomagania kierownic, wentylatory, klimatyzatory czy kompresory. Ruch samego koła pasowego powoduje drgania, które określane są jako skrętne. Mogłoby się to wiązać z dużym hałasem, dlatego w celu wytłumienia stosuje się pasy gumowe, które ograniczają głośność.
Koła pasowe – jakie rodzaje wyróżniamy?
Koła pasowe dzielą się na otwarte i zamknięte. W silnikach napędzanych za pomocą benzyny stosuje się koła otwarte, ponieważ generują one mniejsze ilości drgań. Koła zamknięte stosowane są przede wszystkim w silnikach napędzanych olejem napędowym, czyli w popularnych Dieslach.
Co świadczy o wysokim zużyciu koła pasowego?
Aby wiedzieć jak bardzo zużyte są koła pasowe warto sprawdzić liczbę przejechanych kilometrów. Górna granica wymuszająca wymianę na nowe to 100-120 tysięcy przejechanych kilometrów. Zdarzają się sytuacje, w których koła pasowe należy wymienić dużo wcześniej, dlatego warto regularnie kontrolować ich stan, aby zapobiec ewentualnej usterce.
Na zużycie koła pasowego mogą mieć wpływ różne czynniki. Nie zawsze musi to być naturalny proces zużywania się różnych materiałów. Jedną z przyczyn może być oszczędność mechanika czy użycie starych elementów, które mogą stanowić zagrożenie. Uszkodzenie koła może nastąpić także przez użycie niewłaściwego paska oraz czynniki takie jak temperatura silnika.
Zaniepokoić powinny nas takie charakterystyczne sygnały jak syki i piski w okolicach paska oraz jego wzmożone drgania. Powodem może być rdza, który wymaga całkowitej wymiany zespołu elementów. Warto stosować regularne przeglądy, aby zapobiec usterkom wymagającym kompleksowej wymiany części.